Възприемане и предаване
Съществуват два вида силни хора: едните са силни във възприемането, a
другите – в предаването. В главата за блаженствата Христос има предвид
ония хора, които възприемат добре и предават добре. Човек, който не
възприема добре, не може и да предава добре. Който не се е учил да свири
добре, не може и да предава добре. Младият има здрави очи, добре вижда,
но не всякога разбира добре. Старият не вижда добре, но разбира добре.
Някога е по-добре човек да недовижда, но да разбира добре, отколкото да
вижда, а да не разбира добре. Майстор-цигулар е оня, който не прави
погрешки и взима правилно тоновете. Всеки негов тон се отличава с
чистота, мекота, точност и съдържание. Слушаш някой цигулар, не си
доволен от него. Тоновете му са сухи, безсъдържателни, стипчиви.
Често говорим за любовта, мъдростта и истината. Не е
достатъчно само да се говори, но трябва да имате ясна представа за тях.
Не е въпрос научно да ги знаете – научните работи не ни интересуват.
Някой не вижда добре, но знае, какво нещо е светлината, какви са
трептенията й, с каква бързина се предава. Предпочитам да виждам
светлината, отколкото да зная научно, какво нещо е тя. Някой казва, че
познава любовта, но не може, да каже, какво е всъщност тя. Любовта е
нещо, за което не може да се говори. И аз няма да говоря за любовта. Тя е
нещо, без което никой не може да живее. Тя не е нито въздух, без който
не можеш да живееш; нито вода, без която не можеш; нито хляб, без който
не можеш; нито дреха, без която не можеш. В момента, в който любовта
престава да влиза в човека и прекъсва отношенията си с него, той се
вкисва, и животът му се обезсмисля. Вие не сте се вкиснали още, не
знаете, какво значи, да се вкиснеш. Да се вкиснеш малко, това всеки е
опитал, но изцяло да се вкиснеш, това е страшна работа. Всеки е опитал
малкото недоволство, но голямото недоволство малцина са опитали.
Нужна а е способност на човека да приема нещата добре и
да ги предава добре. Това се отнася и до учения, и до неучения. Каква е
разликата между учения и простия? Ученият е натоварен кон с различни
теории, някои от които нямат никакво прилагане. Какво придобива
адвокатът, който знае всичките закони на държавата, а държавата фалира?
Какво придобива съдията, който знае да съди хората, а няма кого да съди?
Ако хората живеят добре, съдията ще бъде без работа. Съдията съди
лошите хора, а не добрите. Какво придобива той? Освен че нищо не
придобива, но губи. Днес издаде една присъда, утре – друга, но осъдените
не са доволни от него и го кълнат. Тия недоволства му причиняват големи
пакости. Казвам на съдиите: Ако искате да не ви кълнат, никого не
осъждайте, Христос казва: „Не съдете, да не бъдете съдени". Ако имате
ключ от затворите, отворете широко вратите и пуснете затворниците на
свобода, да ви благославят. Кажете на затворниците: Излезте вън, на
свобода, и повече не грешете. Радвайте се на тяхната свобода, и те да се
радват на свободата си. Казвате: Какво ще стане с нас, ако пуснем
затворниците на свобода? Питам: Какво ще стане с вас, ако не ги пуснете?
Казваш: Какво ще стане с мене, ако направя едно добро? – Все ще стане
нещо. – Ако не го направя? – Пак ще стане нещо. Ако правиш добро, ще
придобиеш нещо; ако не правиш добро, ще изгубиш нещо. При злото законът е
обратен: ако не правиш зло, печелиш; ако правиш зло, губиш. – Какво да
правя със злото? – Не прави зло, за да печелиш. Разумният печели и от
доброто, и от злото.